Dag 08 – Ett ögonblick

OBS! JAG FÖRVÄNTAR MIG INTE ATT NÅGON KOMMER ATT ORKA LÄSA ALLT!
Ett ögonblick är så svårt att beskriva bara sådär, så nu har jag bestämt att jag ska berätta om en händelse istället. Denna händelse jag ska berätta om är skolresan vi hade i slutet av sexan som varade i 4 dagar. Under 4 dagar finns det väldigt många ögonblick.

Den 19 maj 2009 klev jag och min klass på tåget mot Stockholm. Vi var några stycken som låste in oss i en kupé, jag, Lotten, Kajsa, Tove, Tim, Simon och Rasmus. Jag kan berätta att ingen förutom vi själva gillade att vi låst dörren, inte de i kupén brevid som också gick i våran klass, inte föräldrarna och inte konduktören. Konduktören kom och sa åt oss att öppna dörren. Det gjorde vi, och när han/hon gick låste vi igen.
Vad kan man göra 7 personer inlåsta i en kupé på ett tåg då? Ja, endast fantasin sätter gränser. Vi fick för oss att sminka Rasmus. Det var väldigt kul.
Vi gick och la oss och sov. Eller det var väl ingen som sov, tåget bullrade och alla var väl förväntansfulla inför morgondagen.

När vi steg upp var det den 20 maj. När vi kom fram gick vi direkt till vandrarhemmet och lämnade väskorna. Sedan gick vi till Centralstationen och köpte Stockholmskortet och åt en hamburgare. Vi satte oss på tunnelbanan och åkte till Naturhhistoriska Riksmuseet. Där fick vi se på en 3D-film om varelser under vattenytan(Cosmonova). Jag såg knappt någonting, för jag somnade där i en stol. När filmen var slut fick vi gå omkring i museet. Vi var några som blev uttråkade och gick och köpte glass. Därefter gick vi till souvenirbutiken där jag köpte en stenring.
Efter ganska många timmar på museet tog vi tunnelbanan till färjan som skulle ta oss till Fjäderholmarna. Det var väldigt tråkigt och båten gick lite onödigt långsamt. Vi kom slutligen fram och där åt vi och sedan for vi till vandrarhemmet.

Den 21 maj var vi på Vasamuseet hela förmiddagen. Vi passade på att äta lunch där, de hade väldigt goda pannkakor där.
Efter lunchen gick vi till Gröna Lund. Det var det tråkigaste under hela resan. Jag och två av föräldrarna som följde med på resan gick på Hajmuseet, jag tror att det hette Aquaria? Det var ännu tråkigare än Görna Lund. Vi for tillbaka till Grönan med spårvagn. Där gick jag Lustiga Huset en gång och åkte Jetline en gång. Ärligt talat trodde jag att jag skulle dö när jag åkte Jetline, fyfan vad läskigt det var! Jag hade likson aldrig åkt en bergochdalbana tidigare, och så valde jag den absolut läskigaste. Det var inte ett av det smartaste jag gjort i mina dagar.
Vi år på Grönan, pankakor 3:dje måltiden i rad. Efter middagen skulle vi stanna på Gröna Lund ännu mer. Jag och Emilia upptäckte att Scotts var där och spelade, så vi försökte bugga. Det gick mindre bra, för dansgolvet var minimalt och det var massor med folk.
Vid 20:30 skulle vi åka till vandrarhemmet igen, efter att ha varit där i ca 8 timmar.
Jag tror att det var den kvällen vi från vårat rum bestämde oss för att spela kort i matsalen. Vi valde självklart Hej Knekt. Ingen av de andra gästerna på vandrarhemmet var imponerade av vårat skrikande.

Den 22 maj började dagen med att alla tjejer, Simon och Anton gick och shoppade i en halvtimme ungefär. På den halvtimmen gick jag, Marielle och Mikaela tillsammans. Vi gick in i en affär och frågade efter en toalett. Hon sa att vi skulle gå till NK. Vi gick såklart vilse. Vi fick ringa till en av föräldrarna som med Rebecca och Linnea kom och räddade oss.
Vi fick springa till Slottet där vi skulle ha en guidad tur. Jag tycker att det var lite överdrivet pampigt där inne.
Vi gick och åt på Pizza Hut, där hade de väldigt goda pizzor. Och det var jättemycket folk där, stolarna räckte knappt.
Efter lunchen fick vi 500:- var som blivit över i klasskassan. Vi fick då tid att gå och shoppa.
Vi gick och hämtade väskorna från vandrarhemmet och begav oss mot tåget. Nerresan var mycket roligare, men nog hade vi kul hem också, bland annat vid ett speciellt ögonblick. Killarna som satt i våran kupé, dvs Tim, rasmus och Simon, började typ ropa när två tjejer gick förbi, de gick förbi två gånger. Den tredje gången hade de med sig en kille. Helt plötsligt frågade han om Simon var bög. Simon svarade att han inte var det och satt helt tyst i ett hörn resten av resan. Det var jättekul.